Перебіг уроку
- Оголошення теми, мети, завдань уроку, мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Своєрідно творив письменник. Саме творив, а не писав, оскільки кожна новела спершу ним довго виношувалася. «Кожне оповідання лежить під серцем (хоч я його й знаю), але доти, доки не стане мені спогадом....— не раз письменник говорив друзям. - Мені здасться, що спочатку йде робота душі. Часом напружена, інколи прихована. Але постійна робота душі. І коли настає мить, що вигострилась думки до краю біль серця такий, що воно обкипає кров'ю, а напруга така, ніби кожен нерв - напнута струпа на скрипці, ледь-ледь торкни і - він застогне словом. Цей процес схожий, як ото лінза збирає сонячні промені в один пучок. Так і тут: думка, серце і нерви повинні сконцентруватися в слові». Над словом письменник працював довго і важко, мучився над ним, але ж і знаходив таке, якого ніяким іншим не заміниш.
«У художнього слова одна - єдина функція. Ця функція зветься необхідністю»,— читаємо в його щоденнику. І справді, тільки необхідні слова знаходив письменник, тому й влучали вони прямо в серце. У своїх творах він був щирим, сміливим і відвертим.
Улюблений жанр Тютюнника - оповідання. У короткій новелі він умів повно, об'ємне розкрити внутрішній світ героя.
Григір Тютюнник вважав, що новела стоїть до поезії найближче, і тому більшість його творів — це невеликі оповідання. Цей жанр вимагав від письменника самодисципліни і великої концентрації думки. Тютюнник працював над кожним словом, мучився, але й знаходив таке, якого ніяким іншим не заміниш. Він вживав тільки найнеобхідніші слова, тому вони й влучають прямо в серце, правдиво змальовуючи життєві ситуації. Він умів у короткій новелі повністю розкрити внутрішній світ героя, показати високі почуття («Зав'язь») чи такі ганебні явища, як бездуховність, споживацтво, конформізм, міщанство («Син приїхав»). Письменник говорив про серйозні деформації не тільки в соціальному устрої, а й у національному українському характерові. Він говорив про це відверто й сміливо. Тому після опублікування майже не кожного твору в його бік щедро сипалося каміння «праведної» офіційно-класової критики. Звинувачували в чому завгодно, а узагальнюючим акордом завжди було те саме: «очорнення світлої, радісної радянської дійсності». Деякі твори не друкували зовсім. Незважаючи на це, кожне нове оповідання чи повість митця кричали тією ж гіркою правдою життя, що й попередні. В часи духовної стагнації, коли він творив (кінець 60-х - 70-ті рр.), Григір Тютюнник залишався правдивим, безкомпромісним і сміливим.
- Актуалізація опорних знань.
- Учнівська доповідь про роки масових репресій в Україні.
- Що ви знаєте про 30-ті роки в житті нашої країни?
- Історія написання й публікації твору.
Учитель. «Три зозулі з поклоном» - новела автобіографічна. У головних героях легко впізнаються сам автор і його безталанний батько. Григір Тютюнник написав цей твір тоді, коли зовсім не вільно було говорити про арешти, заслання у Сибір. Ця новела — згадка про батька, якого як ворога народу забрали в 1937 році.
Григір довго не міг опублікувати цю новелу, цю, без перебільшення, художню перлину — у застійні роки не допускали навіть натяку на жахіття сталінщини. Хоч у творі ніде прямим текстом Про це й не сказано. Врешті "Три зозулі..." надрукував журнал "Ранок". Однак з однією "невинною" правкою. В останньому передсмертному листі Михайло просить дружину: "Не суди мене гірко. Але я ніколи нікому не казав неправди і зараз не скажу: й чую щодня, що десь тут коло мене ходить Марфина душа нещасна. Соню, сходи до неї і скажи, що я послав їй, як співав на ярмарках Зінькіаських бандуристочка сліпенький, три зозулі з поклоном, та не знаю, чи перелетять вони Сибір неісходиму, а чи впадуть од морозу". Далі йде від автора: "Сибір неісходиму" було нерішучою рукою закреслено густим чорним чорнилом, а вгорі тією ж рукою написано знову: «Сибір несходиму».
Та якщо навіть у 1937 році чиясь "нерішуча рука" не наважилася закреслити місце ув'язнення, то в 1977-му — інша "десниця" виявилася рішучою й твердою (мабуть, од давнього страху): "Сибір неісходиму" було виправлено на "цей світ неісходимий".
Ніби дрібниця, але як вона характеризує недавню добу з її безсоромною брехнею й фарисейством.
- Сприймання і засвоєння матеріалу.
Учитель. Як уже мовилося, Григір Тютюнник ніс правдиві й невтішні вісті про свій час. І при всьому тому його душа не озлобилася — вона була в нього чиста, світла, аж промениста. Співчутлива до чужого горя й радісно усміхнена до добра й краси. Тому-то й твори його сповнені людського тепла, ласки й милосердя до всього живого їй сущого. Нехай цей трагічний, але разом з тим і щемливо ліричний твір – «Три зозулі з поклоном», прозвучить на сьогоднішньому уроці повністю.
- Сприйняття тексту новели.
Пропоную учням відеолекцію з програмно – методичного комплексу навчального призначення (конструктор уроків) автор - закрите акціонерне товариство «Мальва», де текст новели «Три зозулі з поклоном» читає близький друг Григора Тютюнника, письменник Григорій Булах (частина 8).
Григорій Булах на вечорі
пам'яті Григора Тютюнника
- Аналіз новели «Три зозулі з поклоном».
- Про що ця новела?
- Як ви розумієте епіграф новели: «Любові Всевишній присвячується».
Присвячена новела "Любові Всевишній". А любов ця й справді була, як кажуть, неземна. Тридцятитрирічного чоловіка Михайла, батька оповідача, безнадійно покохала молода дівчина Марфа Яркова. Вона й жила на світі тільки тим, що могла бачити його — односельцями ж були, і ось прийшла біда: Михайло попав у веремію сталінських репресій і опинився в сибірських концтаборах. Тепер дівчину тримали на світі листи Михайла, які він, зрозуміла річ, писав не їй, а своїй родині. Вона ж потайки просила листоношу тільки в руках "подержати письомце" ("сльози рясно котяться їй по щоках,— пригортає його до грудей, цілує у зворотну адресу..,"). Так були знедолені всі четверо — оповідач з матір'ю, його батько й Марфа, знедолений весь народ.
- Знайдіть у творі наскрізну художню деталь, визначте її ідейне навантаження.
- У чому своєрідність композиції новели?
- Що таке обрамлення та для чого використовує його автор ?
- Зіставте образи Марфи і Софії. Спільне і відмінне між ними.
- Як розкривається багатство внутрішнього світу, глибина почуттів Марфи ?
- Чому так мало треба було цій жінці (лише "доторкнутись до листа), щоб пережити хвилини справжнього щастя?
- Чому вона перша вгадувала про лист?
- Звідки мати знала про Марфине почуття і чому ніколи нікому про це не качала й не вбачала в ній суперницю ?
- Як розкриваються образи батька і Марфи очима матері? Якими вони уявляються вам?
- Чому так чекала листів від Михайла «маленька» Марфа?
- Чи претендувала вона на щось, кохаючи чужого чоловіка?
- Що відчував до неї Михайло?
- Про які риси характеру свідчить таке ставлення Михайла до Марфи?
- Як у листах Михайло розповідав про своє життя у «Сибіру неісходимому»?
- Чому ж все-таки не одружилися Марфа і тато героя, адже вони відчували один одного навіть на величезній відстані?
- Як ви розумієте слова оповідача: «Очі мамині сухі, голос не здригнеться, і я чую за ним: спогади її не щемлять, їй не болять - вони закам'яніли»?
- Прокоментуйте діалог між Марфою і поштарем. Яку рису в характері поштаря ви б виділили як визначальну?
Особливу увагу учнів слід звернути на «Останній лист від тата».
- Як лист вписується в композицію твору?
- Які почуття він викликає?
- Якою уявляється вам історія життя батька?
- У чому причина його трагічної долі?
- Як риси ментальності українського характеру ви побачили в цьому героєві?
- Прокоментуйте рядки з листа батька: «...я чую щодня, що десь тут коло мене ходить Марфина душа нещасна. Соню, сходи до неї і скажи, що я послав їй, як співав на ярмарках Зінківських бандуристочка сліпенький, послав три зозулі з поклоном, та не знаю, чи перелетять вони Сибір несходиму, а чи впадуть від морозу».
- Визначте символічне значення ключової деталі «три зозулі з поклоном» і поясніть, чому так названо оповідання.
- Спробуйте відповісти на запитання сина: «Як вони чули одне одного - Марфа і тато? Як?.. Чому вони не одружилися, отак одне одного чуючи?»
- Самостійна робота - різнорівневі завдання за творчістю Григора Тютюнника (рівень складності обирають учні)
II рівень ( б балів).
1. Назвіть улюблений жанр Григора Тютюнника. (1 б.)
- Роман.
- Повість.
- Новела.
2. Ким доводилися один одному Григір І Григорій Тютюнники? (1 б.)
- Тезками.
- Братами.
- Батьком і сином.
3. Хто був героями творів Григора Тютюнника? (1 б)
- Представники влади.
- Історичні особи.
- Прості люди.
4. У якому університеті учився Григір Тютюнник (1 б.)
- Київському.
- Харківському.
- Львівському.
5. Дайте відповідь на питання (2 б.)
- Чому Олесь Гончар назвав Григора Тютюнника « живописцем правди»?
III рівень (9 балів).
Дайте розгорнуту відповідь на питання (кожна правильна відповідь – 3 б.).
- Прокоментуйте слова Григора Тютюнника: « Інколи я відчуваю людину, як рана сіль».
- Прокоментуйте висловлювання Григора Тютюнника про моральну атмосферу 70 - х років в Україні: «на кожного Авеля по три Каїни».
- Над чим змушує нас замислитись новела Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном»?
IV рівень ( 12 балів).
Напишіть міні - міркування на одну з тем:
- Автобіографічні мотиви у творчості Григора Тютюнника.
- Першовитоки творчості Григора Тютюнника.
- Роль деталі у творах Григора Тютюнника.
- Підсумок уроку
- У чому неповторність таланту Григора Тютюнника?
- Які особливості його своєрідного, яскравого творчого стилю?
- Як досяг письменник такої глибини художньої правди?
- Яке його людське і мистецьке кредо?
Вчитель. Твори Григора Тютюнника цікаві ще й тим, що в них майже немає відступів. Це характерна особливість його художньої манери. Натомість одразу подаються яскраві життєві картини, гострі діалоги, в яких чітко вимальовуються характери героїв, або подається подія, що є зав'язкою твору.
Автор ніколи не виступає моралізатором, який повчає читача. Він надає нам право самим оцінювати його героїв, він любить свого читача, поважає його і вірить у нього. Змальовуючи життєві обставини, письменник створює правдиві образи сільських трудівників. Часто він списував ті образи з реальних людей, які жили в рідному селі Шилівці і сходилися вечорами на куток до Хтудулів - так прозивали в селі Тютюнників по дідові, бо ті завжди мали на столі дерев'яне коритчатко з січеним тютюном, уміли гарно перекривляти, себто копіювати односельців, і взагалі любили побалакати. І гомонять та реготні справляють такі, що аж стріха шелестить, а з відчинених навстіж дверей дим валує надвір, як із шинку.
- А чи потрібні нам нині морально – етичні уроки Тютюнника. І передовсім які?..
- Домашнє завдання.
- Прочитати і проаналізувати твори Г. Тютюнника «Син приїхав» або «Смерть кавалера» (на вибір);
- підготуватись до наступного уроку (біографія Василя Стуса);
- повторити тропи;
- *** групі літературознавців – художньо - музичну композицію.
|