Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
Вступне слово вчителя. Сергій Єфремов в «Історії українського письменства» писав: «І між ліричними поезіями, і між белетристичними та публіцистичними творами Франка, і між його поемами чимало знайдеться таких, що на довгі часи переживуть самого автора».
Таким твором є поема «Мойсей». Це глибокий філософський твір про боротьбу за кращу долю, що був безпосереднім відгуком поета на події революції 1905 року в Росії. Іван Франко створив багатопроблемний твір, у якому відтворив історичну долю України, підняв проблему духовної єдності народу як основи національного й державного відродження нації.
Значною мірою в поемі відображено й долю самого письменника як духовного проводиря українського народу в кінці ХІХ – початку ХХ ст., що не раз у своєму житті зазнавав важливих ударів від своїх співвітчизників.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку
Філософська поема «Мойсей» (1905) – видатне явище української літератури доби модернізму. Автор у посвяті назвав поему «великим даром» українському народові. Літературознавець Юрій Шевельов назвав її «другим «Заповітом» української літератури, в якому митець крізь призму суспільно-політичної алегорії порушив головну проблему часу: визволення нашого народу з неволі, здобуття незалежності.
ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
- Евристична бесіда.
- З яких частин складається поема? («Прологу», що звучить як самостійний твір, та самої поеми).
- Яка основа твору? (Біблійна та історична, суспільна).
- Історична довідка з «Біблейської енциклопедії»
Народився Мойсей (знайдений у воді) приблизно за 1575 років до Христа в сім’ї Аврама. Під час побиття дітей мати у кошику пустила його водою, бо знала, що за течією купається донька фараона. Освіту і виховання, досвід воєначальника отримав при єгипетському фараоні. Вперше задумався про важку долю євреїв у сорокарічному віці. Рятуючи іудея, вбив єгиптянина. Переховувався 40 років у свого тестя, який був священиком. Першим провидінням став терновий кущ біля гори Хорив. Господь назвав себе Єговою. Дива Господа – палиця стала змією, рука хворою на проказу. Кари Бога єгиптянам за небажання відпустити євреїв: сарана, жаби, смерть немовлят. Шлях лежав через Аравійську пустелю, яку мали подолати 600 000 чоловіків з майном. Мойсей своїми молитвами рятував людей від спраги, голоду і нападників. Поблизу гори Сінай євреї вперше почули 10 Божих заповідей і настанови щодо церковного і громадського устрою. Замість поклоніння Богу, іудеї почали поклонятися золотому бику, якого розтрощив Мойсей, перед цим побивши скрижалі із заповідями. Чотири рази піднімався Мойсей на Сінай і перед кожним сходженням на гору постився по 40 днів. Так пройшло два роки. Зухвалість іудеїв постійно давала себе взнаки: надмірність у їжі (переїдання перепілками), ігнорування манни, протести під проводом Аарона і Датана, небажання воювати за землю обітовану. Через це євреї були покарані Господом і приречені на 40-річне блукання пустелею. За те, що Мойсей і Аарон не завжди слухали Єгову, отримали покарання – померти поза землею обітованою. Помер Мойсей у 120-літньому віці на горі Нево, побачивши здалеку мету свого життя.
- Слово вчителя
Поет написав оригінальний твір, розкривши свій задум: «Основною темою поеми я зробив смерть Мойсея як пророка, не признаного своїм народом. Ся тема в такій формі не біблійна, а моя власна, хоч і оспівана на біблійнім оповіданні». Біблійну історію про Мойсея Франко проектує на українську історію і змагання народу за свободу і державність. За словами Дмитра Павличка, «геніальність Франка виявляється насамперед у тому, що він змальовує дорогу древніх євреїв до Ханаану як до їхньої омріяної, Богом обіцяної національної держави і свободи. Це ж очевидна аналогія з українською нацією та її шляхом – шляхом не сорока років, а цілих століть, – до своєї свободи і державності».
- Мистецька скарбниця.
Подорожуючи 1904 року по Італії, Франко був вражений скульптурою Мойсея Мікеланджело Буонарроті в Римі, а також картинами Санті Рафаеля, Леонардо да Вінчі, Сандро Ботічеллі, Гарменса ван Рейна Рембрандта, які стали мистецьким імпульсом до створення поеми.
- Жанрова своєрідність поеми.
Чільне місце у творчому доробку Франка посідають поеми. За жанром «Мойсей» Франка – філософська ліро-епічна поема.
- Проблематика поеми Івана Франка «Мойсей»
Як «Мойсей» Мікеланджело – один з найвидатніших творів світового мистецтва, так i однойменна поема I. Франка – унікальне явище не лише в українській, а й світовій літературі.
Написаний у період піднесення революційного руху в Росії й в Україні «Мойсей» став визначною віхою у творчості Каменяра, розкрив нові грані його поетичного генія, з великою силою засвідчив глибоку віру Франка у невичерпні сили народу, i світле майбутнє своєї вітчизни.
Франко прагнув не лише висловити свої погляди на минуле рідного народу «замученого, розбитого», а спрямувати його на активні дії, на здобуття людських прав. Ця думка є основною філософською сентенцією твору.
Поема «Мойсей» порушувала важливі проблеми, якими жило українське громадянство в часи революційного піднесення:
-
- треба бути готовими на тяжкі випробування й жертви заради свободи;
- смертельно небезпечно для народу спокушатися на підступні обіцянки лукавих псевдовождів, бо насправді єдина їхня мета – влада, вони ведуть до катастрофи;
- істині духовні провідники в жодному разі не повинні впадати у відчай і зневіру, бо посіяні ними в людських душах зерна правди й добра рано чи пізно проростуть.
Твір пробуджував у народі моральні сили, політичну свідомість, революційний дух.
Поміркуйте.
- Якими мотивами «Мойсей» перегукується з посланням «І мертвим, і живим…» Тараса Шевченка?
- У чому полягає філософське осмислення долі українського народу в поемі «Мойсей»?
Тему та ідею ясно визначає пролог. Поет висловлює глибокий жаль з приводу того, що українському народові, роз’єднаному Австро-Угорською монархією i царською Росією – суджено було нести безмірні страждання, а також тверде переконання, що всі жертви, злигодні й муки не пройдуть марно. На думку I. Франка, визволення українського народу i возз’єднання його в єдиній вільній державі може відбутися разом із визволенням інших народів.
- Аналіз прологу.
- Прочитайте пролог до поеми «Мойсей». Які питання Франко порушує в ньому?
- За допомогою яких художніх засобів змальовано образ поневоленого народу? У який спосіб висловлюється глибокий біль з приводу бездержавності народу?
- В чому виявляється палка любов поета до України? З’ясуйте оптимістичний пафос прологу.
- Яким чином розв’язується питання слова як зброї? Розкрийте функцію художніх тропів у розгортанні думки автора.
Пролог – це лірична частина поеми (монолог, написаний терцинами). Пролог – це своєрідний ключ до розуміння ідейно-естетичної концепції твору, він втілює символічний, український вимір поеми. У ньому Франко окреслив національно-духовний код народу в його історичному поступі. Поет висловив свої роздуми, болі і надію на воскресіння українців як державотворчої нації. Він осмислював питання, чому волелюбний народ із великою історією став у сусідів «тяглом у поїздах їх бистроїздних», «гноєм», тобто ферментом для зміцнення їх держав.
Автор розвиває провідну ідею поеми: визволення українського народу з-під колоніального гніту. Як апофеоз звучать рядки про неминуче моральне оздоровлення нації.
- Творче завдання (твір-речення).
- Якими шляхами йти українцям до щастя?
- «Незавершене речення»
- В перекладі Мойсей означає…
- Структурно поема складається із…
- За жанром «Мойсей» є …
- Головну ідею твору автор розвиває в …
- Вступ-пролог написаний новою ліричною формою …
- Критики називають Пролог…
- Датою народження поеми є…
- Великий віршований твір, де порушуються важливі проблеми минулого, сучасного й майбутнього, називається…
- …знайдений у воді
- …пролога та 20 пісень
- …філософською ліро-епічною поемою
- …пролозі
- …терциною
- …духовним заповітом українському народові
- …1905 р.
- …поемою
ІV. Підсумок уроку, оцінювання діяльності
- Домашнє завдання
Характеристика образу Мойсея (усно);
*** виписати дві-три цитати, що вказують на провідні риси характеру головного персонажа.
|