Робота опублікована в журналі
«Відкритий урок: розробки, технології, досвід» №1/2014
ТОВ «Видавництво «Плеяди» січень 2014
Мета: розвивати навички писемного мовлення, повторити основні вимоги до побудови твору-роздуму; навчати грамотно формулювати тези, добирати аргументи, аналізуючи твір, робити висновки; розвивати логічне й образне мислення учнів, формувати комунікативну компетентність; виховувати культуру письма; спонукати учнів до роздумів над життєвими проблемами.
Тип уроку: розвиток зв'язного мовлення, застосування навичок і вмінь.
Обладнання: вислови на дошці, пам’ятки.
Перебіг уроку
Життя - це низка виборів.
Нострадамус
Справа не в дорогах, які ми вибираємо,
а в тому, що всередині нас змушує обирати цю дорогу.
О. Генрі
Жодна людина не вибирає зло, тому що це зло,
вона лише помилково приймає його за щастя і добро,
до якого вона прагне.
Мері Уолстонкрафт Шеллі.
Пам'ятайте: у людини немає іншого вибору –
вона повинна бути людиною.
Станіслав Єжи Лец
Хоча ми вільні у виборі наших дій,
ми не вільні у виборі наслідків наших дій.
Стівен Р. Кові
Ми можемо намагатися уникати робити вибір,
нічого не роблячи, але це вже є вибір.
Гері Коллінз
- Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчання.
Вчитель. Відомо, думка починається там, де починається дійсність, Дійсність поза думкою неможлива. Микола Хвильовий, захищаючи мислячу людину, одночасно захищав правду і вічні цінності, що не залежать від суспільних обставин, існують попри них. Для письменника мистецтво і дійсність завжди були рівноцінними категоріями. Так, у статті «Думки проти течії», він писав: «Як бачите, наша основна вимога – це уміти думати і почувати»; тож проблеми, яких торкався письменник слід розглядати крізь призму першочергового авторського постулату – постулату розсудливого аналізу, постулату «мислі».
Протягом декількох уроків ми опрацьовували біографію Миколи Хвильового, оповідання «Мати», новелу «Я – Романтика», робили узагальнення про вияв слабкодухості чи сили волі автора й персонажів... Але маю впевненість, що творчість Хвильового викликала у кожного особисте ставлення до порушених тогочасних проблем. Цікаво дізнатися, як молодь XXI століття, коли світосприймання будується на матеріальних благах, розуміє і вирішує для себе психологічну проблему роздвоєння особистості, можливість здійснення вибору будь-якій критичній ситуації. Сьогодні ми спробуємо вирішити життєву дилему: «Чи завжди людина здатна зробити правильний вибір, чи взагалі існує можливість вибору у певній ситуації?». А висловимо свої міркування у письмовому творі. Головне, пам’ятайте народне прислів’я: не кажи – не вмію, а кажи – навчуся. Упевнена, ви зможете впоратися з поставленим перед вами завданням, якщо протягом уроку будете старанно працювати.
- Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
- Підготовка до роботи над власним висловлюванням.
- Повторення вивченого про вимоги до композиції та змісту твору-роздуму, словникова робота (парна форма роботи з опорою на друковану пам'ятку – додається).
Критерій
|
Зміст
|
Словесний вияв
|
Теза
|
Формулювання тези роздуму.
|
На мою думку…;
Я вважаю…;
Я переконаний (а), що…;
Я хочу спростувати…;
Я не погоджуюся з тим, що…
|
Аргументи
|
Навести два доречних докази, підстави для обґрунтування, підтвердження висловленої тези. Аргументи передують прикладам.
|
Незаперечним доказом цього є…;
Це засвідчує…;
Це доводить…;
Оскільки…
|
Приклад
|
2 – 3 яскравих приклади із літератури чи життя, що ілюструють думку, роблять її переконливішою.
|
Яскраво ілюструє мою думку той факт, що…;
Це питання обговорювалось…;
Не можна не згадати…;
Повертаючись до думки, що…
|
Висновок
|
Органічно випливає з аргументів і прикладів та об'єднує попередні міркування.
|
Отже …; відтак…;
Таким чином…;
Висновком може слугувати…;
Насамкінець хочу зауважити…
|
- Вчитель. Пригадаємо епіграф минулого уроку «Я – чекіст, але я й людина». У цьому трагічному афоризмі – суть тих суперечностей, що краяли душу письменника.
Відомо, тема роздвоєння людської особистості не нова в літературі. Пригадаймо Лукаша з «Лісової пісні» Лесі Українки, батька-митця з новели «Цвіт яблуні» Михайла Коцюбинського тощо. Одначе у творчості Хвильового Я і анти-Я – це не лише символи добра і зла, мудрості і глупства, свободи і рабства. Це образ людини, яка проміняла справжні цінності життя на фальшиві, позбавилась людської моралі в ім'я «великої» мети.
Людина завжди стояла перед проблемою вибору, боролася зі своїм «хазяїном» – звірячим інстинктом – за право називатись людиною. За це право бореться і главковерх чорного трибуналу комуни (з новели Хвильового «Я – Романтика»). Він служить благородній справі, високій ідеї: його кличе загірна комуна – країна щастя і благодаті для всіх голодних, спраглих, окрадених духом, кличе саме безсмертя. Проте насправді герой іде в нікуди, спиняється в цілковитій безвиході. Чому? Може, неправедним був його вибір? Чи був вибір у нього взагалі?
- Практичне застосування нових знань, умінь і навичок
Вчитель. Щоб робота була цікавою й оригінальною, скористайтеся декількома порадами:
- Не судіть про мистецтво з підозрілою легкістю та готовністю.
- Остерігайтеся стати пихатим суддею геніїв. Пам'ятайте про дистанцію між ними й нами.
- Уникайте безглуздих фраз.
- Дотримуйтесь обов'язкового правила культури письма: використовуючи чужу думку, назвіть автора, зробіть посилання на його працю.
- Недоречним є часте вживання особового займенника у вставних конструкціях.
- Не бійтесь сумнівів: можливо, здається, ймовірно — ці слова підкреслюють ваші роздуми.
Написання роботи на чернетці. Редагування твору і переписування начисто, самостійна перевірка написаного.
- Метод рецензії
Прорецензуй свій твір з позиції читача і внесіть необхідні корективи.
- Підсумок заняття. Так, не існує людини без сумнівів та вагань. Але є речі, які не вибирають, які є справжнім мірилом істинності.
- Яка з морально-етичних проблем, порушених на уроці, змусила вас задуматися над власними вчинками?
- Домашнє завдання. Біографія Григорія Косинки, прочитати новелу «В житах».
Література
- Педенко Н. Виховуємо розкріпачену думку, або як навчити учнів писати твори, використовуючи асоціації // Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 2007. № 2 . – с. 62 – 68.
- Попович І. Про самоконтроль і самооцінку знань // Дивослово. – 2010. № 9. – с. 39.
- Савицька Л. Лінгвістичний аналіз новели М. Хвильового «Я (Романтика)» // Дивослово. – 1998. № 11. – с. 10 – 12.
- Харчук Р. Б. Речі, які не вибирають (Думки з приводу прочитання новели Миколи Хвильового «Я (Романтика)» в 11-му класі) // Українська мова та література в школі. – 1991. № 8 . – с. 52 – 54.
|